Hoe veranderen we de beeldvorming rondom PR

Volgens een blogpost op Spinsucks (via @roosvanvugt en @MarjoleinH) heeft PR momenteel een heel slecht imago. De perceptie die mensen over Public Relations hebben schijnt niet te kloppen.

Volgens mij geld dit vooral voor Amerika, want in Nederland hebben veel mensen geeneens een beeld van wat PR is. Uiteraard gaan we daar met zijn allen via dit blog iets aan veranderen.

Maar dat is een ander verhaal. Op Spinsucks schrijft Glenn Ferell het volgende:

PR heeft een slechte reputatie. Om dit te veranderen moeten we de volgende zeven wegen bewandelen.

 

  1. Vertel de waarheid en adviseer je klanten dit ook te doen.
    Dit dient geen toelichting lijkt me.
  2. Doe jezelf niet voor als iemand anders.
    Daarmee doelt hij vooral op mensen die op Social Media een andere identiteit aannemen. Zoals bijvoorbeeld bij producttest pagina’s waar mensen vertellen dat het zo goed is.
  3. Sta open voor kritiek.
    Er wordt niet altijd positief over jou of je klant geschreven. Ga hier volwassen mee om.
  4. Wees selectief in je klantenkeuze. Hanteer daarbij je eigen normen en waarden.
    Heel simpel, je moet niet elke klant aannemen. Als je van het milieu houdt en een betere planeet voor je kinderen wilt achterlaten, ga je natuurlijk geen leverancier van kernenergie promoten.
  5. Wees menselijk tijdens een ramp.
    Doe dus niet zoals Microsoft deed met Amy Winehouse.
  6. Blijf bouwen aan je aanwezigheid op Social Media.
    Dat lijkt me ook duidelijk. een online reputatie moet je opbouwen en onderhouden.
  7. Wees transparant in je online activiteiten.
    Ga niet je klant promoten als je namens jezelf blogt of twittert. Dat is verwarrend.

 

 

 

Dit is een redelijk vrije interpretatie van de blogpost van Glenn. Als je Glenn zijn post wilt lezen, die vind je hier.

Als we ons nu allemaal aan deze zeven geboden houden, dan komt het vanzelf goed. Of weet jij er ook nog een paar?

 

 

Tags : , , , , , , , , , ,

Public speaker & blogger over Social Media, Crowd sourcing, DSB The movie, Co-creatie, Webcare, Public Relations, PR 2.0, online communicatie, digitale consumtenten en trends. Initiatiefnemer van PowerPR. Blogt o.a. op PowerPR.nl, jwalphenaar.nl en Marketingfacts.nl