Hoe veranderen we de beeldvorming rondom PR

Aantal Views: 12,833

 

Volgens een blogpost op Spinsucks (via @roosvanvugt en @MarjoleinH) heeft PR momenteel een heel slecht imago. De perceptie die mensen over Public Relations hebben schijnt niet te kloppen.

Volgens mij geld dit vooral voor Amerika, want in Nederland hebben veel mensen geeneens een beeld van wat PR is. Uiteraard gaan we daar met zijn allen via dit blog iets aan veranderen.

Maar dat is een ander verhaal. Op Spinsucks schrijft Glenn Ferell het volgende:

PR heeft een slechte reputatie. Om dit te veranderen moeten we de volgende zeven wegen bewandelen.

 

  1. Vertel de waarheid en adviseer je klanten dit ook te doen.
    Dit dient geen toelichting lijkt me.
  2. Doe jezelf niet voor als iemand anders.
    Daarmee doelt hij vooral op mensen die op Social Media een andere identiteit aannemen. Zoals bijvoorbeeld bij producttest pagina’s waar mensen vertellen dat het zo goed is.
  3. Sta open voor kritiek.
    Er wordt niet altijd positief over jou of je klant geschreven. Ga hier volwassen mee om.
  4. Wees selectief in je klantenkeuze. Hanteer daarbij je eigen normen en waarden.
    Heel simpel, je moet niet elke klant aannemen. Als je van het milieu houdt en een betere planeet voor je kinderen wilt achterlaten, ga je natuurlijk geen leverancier van kernenergie promoten.
  5. Wees menselijk tijdens een ramp.
    Doe dus niet zoals Microsoft deed met Amy Winehouse.
  6. Blijf bouwen aan je aanwezigheid op Social Media.
    Dat lijkt me ook duidelijk. een online reputatie moet je opbouwen en onderhouden.
  7. Wees transparant in je online activiteiten.
    Ga niet je klant promoten als je namens jezelf blogt of twittert. Dat is verwarrend.

 

 

 

Dit is een redelijk vrije interpretatie van de blogpost van Glenn. Als je Glenn zijn post wilt lezen, die vind je hier.

Als we ons nu allemaal aan deze zeven geboden houden, dan komt het vanzelf goed. Of weet jij er ook nog een paar?

 

 

 

Tags : , , , , , , , , , ,

Aantal Views: 12,833

Jan Willem Alphenaar

Public speaker & blogger over Social Media, Crowd sourcing, DSB The movie, Co-creatie, Webcare, Public Relations, PR 2.0, online communicatie, digitale consumtenten en trends. Initiatiefnemer van PowerPR. Blogt o.a. op PowerPR.nl, jwalphenaar.nl en Marketingfacts.nl

Een reactie

  1. Marjolein Huls

    Nog een mooi lijstje met 10 eigenschappen voor de PR professional kwam ik tegen via InHouse PR. Mijn persoonlijke favoriet in Tell Stories:-)

    1) Truth – telling the truth is the foundation for the reputation of a PR-pro. Everywhere.
    2) Transparency – disclosure is not an option. It’s a standard.
    3) Trust – they create trust with many, as well as trust others to do their best.
    4) Tell it like it is – the fact is, they deal in facts.
    5) Timeliness – operate with a sense of urgency.
    6) Take action – they lead, they act and they make things happen.
    7) Tell stories – they tell stories that mean something, that resonate and stand out from the crowd.
    8) Take responsibility – they usually share success and take ownership of problems.
    9) Tend to the details – sweating the small stuff is a habit.
    10) Trust your instincts – this is the art of PR. Great instincts come from good experience.
    Als we dit nu allemaal “gewoon doen” dat zou het vak wel helpen denk ik zo!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *