Zegeltjes sparen in het 2e (3e) millennium.

Aantal Views: 12,406

 

In 1 van de vele gesprekken met @oostdam kwamen we tot de conclusie dat Social Media voor een groot gedeelte niets meer of minder is dan zegeltjes sparen in het 2e millennium.  In gesprekken op de Open Coffee’s en SMC’s hoor je met enige regelmaat uitspraken als; “als ik dat naar mijn 2100 volgers tweet en ook nog eens naar mijn 3700 Linkedin connecties doorstuur, komt het wel goed”.  De getallen worden enigszins benadrukt uitgesproken zodat iedereen weet hoe belangrijk de persoon in kwestie is. Merk overigens op dat als de gesprekspartner een bekende is en beduidend meer zegeltjes heeft, de getalletjes al snel anders of niet gebruikt worden; “misschien kan ik daar met mijn volgers ook nog iets aan bijdragen? “

Vroeger, toen je koe nog met lange oe schreef, spaarden we uitsluitend DE punten, Airmiles of Zwitsal. Hoewel dit nog steeds een levendig gebeuren is (kijk maar eens op marktplaats!) sparen we nu ook nog een scala aan Social Media zegeltjes. Om er maar een paar te noemen;

  • Likes en Friends op Facebook
  • Vrienden en krabbels, tikken etcetera op Hyves
  • Connections op Linkedin
  • Followers, Retweets en/of Mentions op Twitter
  • Klout op …Klout

Terwijl we ons enige jaren geleden nog verbaasd afvroegen wat iemand moest met 600 “vrienden” op Hyves, vertonen we nu exact hetzelfde gedrag. We verschuilen ons achter een zakelijk aspect, we hanteren termen als bereik en influence, we kunnen allemaal wel voor exposure zorgen. De realiteit is natuurlijk dat slechts een enkeling daadwerkelijk een dermate groot persoonlijk netwerk heeft dat een mention of like echt zoden aan de dijk zet; met 1198 pagina’s aan connecties staat bij Jan Mulder de Z redelijk ver achteraan. Desalniettemin is ook (in theorie) Jan af te troeven; 1000 followers met elk 1000 followers kunnen natuurlijk redelijk kabaal maken.

Het verschil met de DE zegels wordt hier pijnlijk duidelijk; de kwaliteit van de volgers, likes en retweets maken wel degelijk verschil! Om alle 1000 followers zo ver te krijgen dat ze retweeten naar bijvoorbeeld 1000 followers is op zijn minst een uitdaging. Hoewel Klout ook bekend staat om een aantal pijnlijke missers (“Obama’s Klout score is 85. Mine is 80. Something has gone awry here. (@blakehounshell)”) is het uitgangspunt prima. Het gaat niet om hoeveel zegeltjes je hebt, het gaat om welke zegeltjes je hebt, wat die zegeltjes waard zijn en of je nog zegeltjes te ruilen hebt. In Klout termen;

  • How many people you influence; your True Reach is the number of people you influence. We filter out spam and bots and focus on the people who are acting on your content. When you post a message, these people tend to respond or share it.
  • How much you influence them; your Amplification is how much you influence people. When you post a message, how many people respond to it or spread it further? If people often act upon your content you have a high Amplification score.
  • How influential they are; your Network indicates the influence of the people in your True Reach. How often do top Influencers share and respond to your content? When they do so, they are increasing your Network score.

Hoewel Klout beïnvloedbaar is en het algoritme redelijk vaag blijft, is dit mijns inziens wel de juiste weg. Het aantal volgers op Twitter wordt weer gereduceerd tot een nietszeggend getal, de kwaliteit van deze volgers, hun activiteit en bereidheid om net die ene boodschap verder de wereld in te sturen zijn veel belangrijker. In de loop der tijd komen de echte influencers boven drijven, misschien worden alle anderen voortaan wel zegeltjesspaarders genoemd. Beloof me alleen niet op de volgende Open Coffee je Klout-score te broadcasten…

 

Tags : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Aantal Views: 12,406

Max Munnich

USMM (Uncertified Social Media Manager),lid Reizend Circus, Solif en QualityGadgets.Speaker/Trainer/Teambuilder/Outsourcer/Sparringpartner/Interimmer/Freelancer

3 Reacties

  1. Volgens mij is het het derde millenium… 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *