Docent 2.0: meedoen is de beste strategie

Aantal Views: 18,441

Generatie Z worden ze genoemd. De achttienjarigen die zich dit jaar eerstejaarsstudenten Communicatie mogen noemen. Een generatie die is opgegroeid met digitale technologieën en die zich moeiteloos door de woelige wereld van sociale media weet te bewegen. Tijdens colleges wordt druk getweet over de inhoud van de al dan niet interessante colleges, er wordt gepingd met de achterbuurman over de schoenen van de docent en er worden foto’s gepost van medestudenten die zojuist een Turkse pizza verborberen. Dat de eerstejaars van nu compleet anders communiceren dan een aantal jaren geleden, moge duidelijk zijn. Sommige docenten vinden het lastig. Door de smartphones lijkt de aandacht voor het college te verwateren. En wat doe je eigenlijk met studenten die graag vrienden met je  willen worden op Facebook? Lastige kwesties voor een docent 2.0. Wat is nu de beste strategie?

Twitter als verlengde van college
Allereerst. De Z-generatie schijnt uit te blinken in multitasken. Dat de eerstejaars tijdens college met hun smartphone in de weer zijn, wil dus niet per definitie zeggen dat ze het verhaal van de docent oninteressant vinden. Sterker nog, de kans is groot dat ze hun followers en vrienden laten weten wat hun gemoedstoestand is tijdens het enerverende college. Hier op inspelen lijkt de beste strategie. Oftwel, maak zelf een twitteraccount aan en tweet mee met de studenten. Belangrijk is hierbij wel dat je de perfecte balans weet te vinden tussen privé- en schoolgerelateerde zaken.

Als innoverende docent had ik vorig jaar bedacht een twitteraccount aan te maken voor een klas, waaraan ik het vak marketingcommunicatie doceerde. Doordat het nieuws en de trends zich binnen dit vakgebied in razend tempo opvolgen, leek Twitter mij het uitgelezen medium om de actualiteiten te delen, met als doel de studenten te enthousiasmeren voor het vakgebied. Binnen no time volgde de hele Twitterende klas het account. Uiteraard werden er ook logistieke- en administratieve mededelingen getweet, maar studenten postten vooral zelf – en met groot enthousiasme- allerlei marketingfeiten. Mijn doel was bereikt! Een fijne bijkomstigheid was dat ik na het college met een simpele touch op mijn smartphone meteen kon zien hoe het college werd ervaren door studenten. De opmerkingen en andere interessante tweets dienden als input voor het volgende college. Twitter fungeerde als verlengstuk van het college. De twee vloeiden moeiteloos in elkaar over. Een voorwaarde voor succes is bijhouden. Laat zien dat je zelf enthousiast bent en motiveer hiermee de studenten het account te gaan followen. Voor een begeesterde vakdocent is dit geen enkel probleem.

Balans
Meedoen is dus de beste strategie voor docenten. Echter, zorg wel dat je de kneepjes van het betreffende sociale medium beheerst. Als dit (nog) niet zo is, begin er dan nog even niet aan om blunders te voorkomen. Bezint eer ge begint. Verdiep je eerst in het hoe en wat, alvorens je een account aanmaakt. Maar dan, als je helemaal bent ingelezen en een account op jouw naam staat, komt de volgende struggle om de hoek kijken. Mogen studenten jou followen en vrienden worden op Facebook? Waar ligt de grens tussen privé en werk? Vermeld je dat je een gigantische kater hebt na een avond flink doorhalen met voetbalvrienden of tweet, krabbel en post je enkel vakgerelateerde berichten om je geloofwaardigheid te behouden. Naar mijn idee geldt: blijf jezelf en doe waar je je goed bij voelt. Bouw je online reputatie, gebaseerd op hoe jij bent en wat je wilt uitstralen naar je vrienden en volgers. Personal branding is hierbij het kernwoord. En of dat nou met of zonder katertweets is, dat is geheel aan jezelf.

Kortom: als docent kun je het allerbest meedoen, met als voorwaarden dat je je account ook daadwerkelijk bijhoudt en dat je enthousiast bent. En als aller- allerbelangrijkst: blijf bij jezelf, zie de sociale media als het verlengde van jezelf en zorg voor een weergaloze online reputatie, degene die het best bij je past.

Tags : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Aantal Views: 18,441

About

Kim Stolk

Kim is docente Marketingcommunicatie en Branding bij de opleiding Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam. Ook verzorgt zij de werkcolleges van de Minor PR 2.0. Daarnaast bestiert zij, samen met compagnon Susanne Plaisier, communicatiebureau KISS2.

8 Reacties

  1. Leuk artikel! Ben het alleen niet helemaal eens met dit stukje: ‘De Z-generatie schijnt uit te blinken in multitasken.’ Dat lijkt me niet. Als ik naar mezelf kijk en naar klasgenoten, dan zie ik dat multitasken vaak averechts werkt. Bij mijn opleiding (Communicatie Digitale Media) is het verplicht om een laptop mee te nemen.

    En als je zo’n ding hebt zet je ‘m negen van de tien keer aan. Gevolg is wel dat je minder oplet in de les. Inderdaad heeft dat niet altijd te maken met de docent, maar puur omdat je een machine hebt die je kan afleiden (en soms ook omdat jij sneller wilt schakelen dan de docent, maar dat gaat niet altijd).

    Het voorbeeld wat jij noemt, Twitteren als docent, vind ik prachtig en dat zouden meer mensen moeten doen. Toch los je daar het probleem ‘digitale afleidingen in de klas’ niet mee op. Twitteren als docent zul je voornamelijk ook buitenschools doen. Waar ik als student (en onderwijsliefhebber) vooral benieuwd naar ben is hoe je Twitter (of andere social media) in de toekomst gebruikt zal worden.

    (Overigens behoor ik zelf tot ‘Generatie Y’)

  2. Zo zou ik ook les willen geven, maar de school heeft het beleid dat mobieltjes niet toegestaan zijn in de les. Als ik zelf college volg ben ik dan weer wel op twitter en facebook te vinden. Goed artikel!

  3. Als antwoord op het verbod van smartphones in de klas! RT @M_Leeuwerink: Docent 2.0: just do it! http://t.co/9KC4GSd1 #omdenken @Omdenken

  4. Simpel voorbeeld hoe Twitter te gebruiken in de klas/les. #docent2.0
    Docent 2.0: meedoen is de beste strategie http://t.co/C8rT6sX6

  5. Scholieren zitten 20% van de tijd op school. Hoe invulling te geven overige 80%? Door E-learning! http://t.co/riC85hHY via @AddThis

  6. Docent 2.0: meedoen is de beste strategie http://t.co/Jpg2b9jl via @AddThis

  7. Goed artikel, ik merk dat met name de jongere generatie docenten zich hier erg mee bezig houden. Tot twee jaar geleden was mijn commentaar op communicatie aan de HRO dat het achterhaald was, goed om te zien dat daar nu verandering in komt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *