Case: Marqt en de inzet van Social Media

Ca. 1,5 week geleden was ik een weekend in Amsterdam en liep ik de Marqt binnen. Ik werd enorm verrast door hun aanbod van eerlijke en natuurlijke producten. De producten hebben geen onnodige toevoegingen, worden minimiaal bewerkt en er wordt streng gelet op E-nummers.

Laten we er niet omheen draaien, de huidige supermarktketens concurreren alleen op basis van prijs en niet op basis van producten. Marqt onderscheid zich hier heel duidelijk in.

Tijdens mijn bezoekje aan de Marqt werd ik tevens aangenaam verrast door de kaartjes welke je ziet bij o.a. het ijs, de wijn en overige producten. Hierin vertelt de klant zijn of haar bevindingen over het product via social media. Ik kom hier later in het artikel even op terug.

Vandaag heb ik Derk Meuter – Marketing en communicatie adviseur- van Marqt kort een aantal vragen gesteld omtrent hun inzet van social media.

Op welke manier maakt Marqt gebruik van Social Media?
“Wij zijn actief op Facebook  met 5.977 fans en op Twitter heeft filiaal Amsterdam 2.344 volgers. Belangrijkste doelstelling is dat Marqt de dialoog aan wilt gaan met klanten en ze continu wilt verrassen met nieuws. De klanten worden tevens getriggerd om vragen te stellen. Achter 1 klant die een bepaald vraag stelt, zitten nog 10 andere klanten die exact dezelfde vraag hebben maar niet de moeite nemen om deze te stellen.”

Online reacties vanuit Twitter en Facebook offline halen
Persoonlijk vind ik het een briljant idee om online reacties vanuit Twitter en Facebook offline te halen. Dit doet Marqt door deze reacties te plaatsen bij enkele producten in de winkel met daarop een tweet of post gedrukt. Geweldig om te zien en zeker ook interessant om aanbevelingen van andere klanten te lezen. Een aanbeveling van een bekende of van een klant komt toch anders over dan dat Marqt roept hoe geweldig een product is. Overigens geeft Derk Meuter aan dat de website van Marqt momenteel vernieuwd wordt en ze na de lancering van de nieuwe website ook gaan werken met QR-codes.

 

Op welke manieren wordt er in de winkels kenbaar gemaakt dat Marqt te vinden is op Facebook en Twitter?
“Marqt zorgt ervoor dat dit vermeld wordt op de kassabon, kassaschermen, flyers, kranten en overig printmateriaal. Tevens worden klanten er op geattendeerd tijdens het winkelen door middel van de bordjes met de aanbevelingen via Facebook of Twitter”.

Heeft Marqt voornemens om GooglePlus in te zetten?
“Wij zijn ons momenteel aan het verdiepen in GooglePlus aangezien de werkwijze nog niet 100% duidelijk is bij ons. Wel hebben we voornemens om hier in 2012 nog mee te gaan starten en GooglePlus mee te nemen in onze Social Media strategie”

Hoeveel uur per week zijn jullie bezig met Social Media?
“Dit is geheel afhankelijk van het aantal vragen en de mentions per dag. Regel is we elke 2 uur Twitter en Facebook checken aangezien we klanten snel een antwoord willen geven. Dit doen we 7 dagen per week, dus ook in het weekend. Ik doe dit samen met de oprichter van Marqt, onze samenwerking hierin loopt uitermate goed.”

Fantastisch om te zien dat Marqt met momenteel 3 filialen zo succesvol is op Facebook en Twitter. Eerder heb ik een blog geschreven over de inzet van social media door Lidl. Conclusie is dat Lidl en Marqt het goed doen op diverse social media platformen en hierin dus beide voorop lopen en AH, Plus, C1000 en vele andere supermarktketens heel ver achter zich laten. Top!

Graag wil langs deze weg Derk Meuter bedanken voor zijn tijd en openheid tijdens ons telefoongesprek.

Tags : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Social Media Marketing ★ Creator ★ Business Development ★ Sales ★Real time Marketing & PR ★ Spreker / Trainer