Kunnen social media je helpen om partijleider van de PvdA te worden?

Aantal Views: 16,679

 

Vorige week gebeurde iets unieks, zonder dat velen van ons het daadwerkelijk als uniek zullen hebben ervaren: via social media stelde Kamerlid Martijn van Dam zichzelf verkiesbaar als partijleider van de PvdA. Hij plaatste een berichtje op zijn Facebook met daarin een YouTube video en via Twitter stuurde hij een linkje naar deze pagina. Een logische beslissing van een kandidaat die de nieuwe generatie wil aanspreken. Maar kan hij de verkiezingen winnen door actief gebruik te maken van social media? Wat zeggen de sociale media over de huidige verkiezingen binnen de PvdA? Een analyse met social media monitoring tool Coosto.

Eerst zet ik even de feiten op een rij: vijf kandidaten hebben zich verkiesbaar gesteld om de nieuwe partijleider van de PvdA te worden. Het betreft Martijn van Dam, Diederik Samsom, Ronald Plasterk, Nebahat Albayrak en Lutz Jacobi. Zij gaan vanaf vandaag in debat met elkaar, waarna de leden mogen beslissen wie Job Cohen opvolgt. Hoewel Martijn van Dam de enige is die via sociale media zijn kandidatuur toelichtte, maken ook Diederik Samsom en Lutz Jacobi actief gebruik van Twitter. Onderstaande tabel toont aan de kandidaatstelling qua aantal volgers hun geen windeieren legt:

Aantal volgers op 21 februari Aantal volgers vandaag
@martijnvdam 10.048 11.992
@diederiksamsom 35.436 37.331
@lutzjacobi 2.800 3.953

Ook de hoeveelheid @Mentions op de Twitteraccounts kent een enorme groei. Onderstaande grafiek geeft aan hoeveel @Mentions er zijn geplaatst in de afgelopen drie maanden. Vooral bij Martijn van Dam (geel) en Lutz Jacobi (rood) was de toename explosief op de dag dat zij hun kandidatuur bekend maakte.

Kortom, de kandidaten weten via sociale media hun bereik te vergroten. Het zal niemand zijn ontgaan dat zij dit ook proberen via andere mediakanalen. Op Lutz Jacobi na, die gisteren pas haar kandidatuur toelichtte, hebben alle kandidaten al aangeschoven bij Pauw & Witteman of De Wereld Draait Door. De onderstaande Coosto-grafiek laat zien hoe er wordt gesproken over deze optredens: Samsom (blauw) en Plasterk (rood) waren kleurloos en Albayrak (groen) en Van Dam (geel) waren veelbesproken, maar negatief. Bij Albayrak dient de kanttekening gemaakt te worden dat een groot deel van de negatieve reacties ging over de setting van het interview (waarbij zowel Pauw & Witteman als Albayrak worden bekritiseerd), niet zozeer over haar ideeën en plannen.

Kortom, de aandacht is groot, maar het is onmogelijk om met deze statistieken een kandidaat aan te wijzen. Zouden Van Dam en Albayrak bijvoorbeeld gelukkig zijn met de grote aandacht of ongelukkig met negatieve sentiment?

Wanneer ik kijk met Coosto over welke personen het vaakst wordt gesproken, zie ik dat Albayrak, Samsom en Van Dam het vaakst besproken zijn (ongeveer 10.000 keer) de afgelopen week. Samsom heeft van deze drie duidelijk het meest positieve sentiment. Het sentiment van Albayrak en Van Dam is duidelijk aangetast door hun mediaoptredens. Plasterk is zo’n 7000 keer besproken, maar heeft ook een positief sentiment. Jacobi is, waarschijnlijk mede door haar late kandidaatstelling, nog weinig besproken.

Al met al is het lastig op basis van deze gegevens aan te geven wie de favoriet is. Het staat buiten kijf dat deze verkiezingen de PvdA veel aandacht oplevert, hoewel niet altijd positief. Het antwoord op de vraag of je met sociale media partijleider van de PvdA kunt worden, moet ik jullie voorlopig schuldig blijven. Bovenstaande statistieken maken duidelijk dat de kandidaten via de (sociale) media op zoek zijn naar extra aandacht. Of deze aandacht wordt beloond zal later blijken…

 

Tags : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Aantal Views: 16,679

Rens Dietz

Rens Dietz is medeverantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie bij Coosto. Coosto is een social media monitoring en webcare tool. Coosto indexeert sociale netwerksites, nieuwssites, blogs en fora. Coosto gebruikt daarvoor een speciaal ontwikkeld en uniek webarchief dat dagelijks wordt aangevuld met miljoenen berichten vanuit meer dan 390.000 bronnen. Hierdoor is het eenvoudig om online ontwikkelingen te volgen en onderzoeken.

6 Reacties

  1. En dus is nu de vraag aan @martijnvdam: ben je blij met veel publiciteit of ongelukkig met negatief sentiment? #DWDD http://t.co/0KMsarRe

  2. Kan social media je helpen om partijleider van de PvdA te worden? http://t.co/Nq6h8j0Y #socialmedia #mdbtw

  3. Kan social media je helpen om partijleider van de PvdA te worden? http://t.co/dLXg3cUR #socialmedia #SM #SMM

  4. Kan social media je helpen om partijleider van de PvdA te worden? http://t.co/qRjf2AxQ #OnlineMarketing #PR

  5. Kan social media je helpen om partijleider van de PvdA te worden? http://t.co/Hv3TqxMg

  6. Kan social media je helpen om partijleider van de PvdA te worden? http://t.co/XfXZ1Zsl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *