De kracht van hashtags #KISS(S)

Aantal Views: 23,199

 

Ongeveer het eerste wat mensen vragen wanneer ze op een event binnen komen lopen? “Wat is de hashtag?” Volgen wat er over een onderwerp, programma, ontwikkeling gezegd wordt? Zoek op hashtag. Twitterchatten? Gebruik een hashtag. Onmisbaar op Twitter. Opvallend genoeg lijken ze steeds langer te worden…

Hastags zijn een krachtig ‘trucje’ om op te vallen in de brei op Twitter. Makkelijk te volgen, eenvoudig voor mensen om op aan te haken, effectief om een statement te maken en bovendien erg handig om zelf op te monitoren. Vaak kort en krachtig. De Phoenix Suns vertelden vorige maand nog op het event #smpr2012 dat ze hashtags gebruiken als instrument voor specifieke acties en wedstrijden.

Volledig
De laatste tijd zie ik het echter steeds vaker: ‘extreem’ lange hastags. Wellicht uit de onweerstaanbare behoefte om een titel van een programma of campagne volledig uit te schrijven. Dat is natuurlijk lekker duidelijk, maar wel een beetje jammer van de kostbare Twitterruimte. Immers: hoe langer de hashtag, hoe minder iemand zelf kan toevoegen.

Mooi voorbeeld is de hashtag van het programma ‘Shopping Queens‘: #shopping_queens. Dat lijkt niet zo heel erg lang in een stuk tekst, maar het zijn toch al 16 tekens. Bovendien is de vermelding in het programma anders geschreven, dan dat het op Twitter wordt gebruikt… Maar goed. Dat is weer een heel ander verhaal.

Hersenkrakertjes
Soms is het ook wel even puzzelen wat een hastag betekent, maar aan de context is meestal goed te achterhalen waar het over gaat. Zo zou #shopping_queens ook heel herkenbaar zijn als #shoppingQs, #shopQs of #shppngQs een beetje als Q-day. In de digitale wereld hebben mensen het nu eenmaal niet nodig om alles helemaal uitgeschreven te lezen om iets te snappen. Nu heb ik het programma uitvergroot, maar het gebeurt ook veel bij online campagnes en andere acties en events. Zoals de inhaakcampagne van Nationale Nederlanden. Je raad het al, de hashtag: #waterookgebeurt. Ook 16 tekens. Zonde want hiermee krijgen Tweeps niet de ruimte om zelf iets toe te voegen.

Tips #KISS(S): keep it simple, stupid and short

  1. Een korte en krachtige afkorting.
  2. Vreselijk woord, maar in dit geval wel van toepassing: uniek.
  3. Tijdsaanduiding, bijvoorbeeld bij een jaarlijks event.
  4. Aanvullend een hashtag voor een specifiek thema.
  5. Vooral: logisch en bruikbaar, zoals ook oud-collega Marie Louise eerder schreef.
  6. Communiceer de hastag duidelijk, op de website, maar bijvoorbeeld ook in de bio-omschrijving.

Zelf nog tips? Laat het weten!

 

Tags : , , , , , , , , , ,

Aantal Views: 23,199

Noesjka Klene

consultant @Coopr | Blogger @dutchcowgirls en @frankwatching | social media| online communicatie | crossmedia | nieuwe media | (online) pr | met @ErnstKlene

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *